Facebook
Naziv: Direkcija Jugoslavenskih državnih željeznica Zagreb
Vrsta entiteta: pravna osoba
Razdoblje: 1918 - 1941
Normativni nazivi: Jugoslavenske državne željeznice. Direkcija Zagreb (hrvatski)
Povijesni nazivi: Jugoslavenske državne željeznice. Direkcija Zagreb (1918 - 1941) (hrvatski)
Aktivnost: Stvaratelj više ne djeluje
Povijest: Dana 26. prosinca 1918. propisana je Privremena uredba o organizovanju i formiranju železnica u Kraljevstvu Srba, Hrvata i Slovenaca (SLN 1/1919). Cjelokupna željeznička mreža podijeljena je na pet zasebnih direkcija, između kojih je bila i Direkcija državnih željeznica u Zagrebu. Ministarski Savjet Kraljevstva SHS donio je 25. veljače 1919. Uredbu o ustrojstvu Ministarstva saobraćaja (SLN 13/1919). Ovom Uredbom ministru saobraćaja data je mogućnost da uredi navedene direkcije u skladu sa Zakonom o uređenju Direkcije Srpskih državnih željeznica. Uredbom o organizaciji Ministarstva saobraćaja i saobraćajne službe u Kraljevini Srba, Hrvata i Slovenaca (SLN 126/1921), zamijenjena je prethodna Uredba, kao i sve prethodne odredbe koje su se odnosile na organizaciju službe i pravne nadležnosti. Ministar saobraćaja propisao je 30. ožujka 1927. novu Uredbu o organizaciji Ministarstva saobraćaja i saobraćajne službe (SLN 138/1927). Nadležnost oblasnih direkcija ovom Uredbom bila je znatno ograničena.
Sjedišta: Zagreb (1918-1941)
Djelatnost: U djelokrug Direkcije državnih željeznica spadalo je obavljanje službe u granicama zakonskih propisa, primjenjivanje zaključenih državnih ugovora, međunarodnih konvencija i pogodaba s inozemnim i privatnim prometnim ustanovama, privatnim i pravnim licima i to ukoliko se sve navedeno odnosilo na eksploataciju, odobravanje veze kolosjeka privatnih industrijskih poduzeća sa stanicama državnih željeznica, projektiranje, odobravanje i izvršenje manjih postrojenja i popravaka, obavljanje nadzora nad podčinjenim službenim jedinicama, personalni poslovi, ispitivanje i školovanje kadrova, isljeđivanje svih udesa i krivica ako te krivice nisu imale politički ili kakav veći značaj i donošenje odluke po ovome, izrađivanje redova vožnje vlakova i dostavljanje na odobrenje Generalnoj direkciji državnih željeznica u Beogradu, obavljanje sanitetske službe, sastavljanje i podnošenje Generalnoj direkciji proračuna o prihodima, izdacima i investicijama, spremanje završnog računa o utrošenim kreditima i podnošenje istog Generalnoj direkciji, sastavljanje prijedloga Generalnoj direkciji o rashodu i prodaji voznih sredstava i ostalog neupotrebljivog materijala i inventara, davanje podataka Generalnoj direkciji za godišnju potrebu inventara i materijala za održavanje i eksploataciju pruge, vođenje inventara voznog parka, prikupljanje i vođenje statistike podataka radi dostavljanja Generalnoj direkciji.
Uredbom o organizaciji Ministarstva saobraćaja i saobraćajne službe iz 1927. povećana je, u odnosu na oblasne direkcije, nadležnost Generalne direkcije u Beogradu. Samostalne jedinice na području oblasnih direkcija bile su neposredno podređene nadležnim odjeljenjima Generalne direkcije. Egzekutivne službene jedinice na području oblasnih direkcija dobivale su potrebne odredbe i uputstva za obavljanje službe, načelno od nadležne oblasne direkcije, a za poslove Komercijalnog odjeljenja i Odjeljenja za kontrolu prihoda od ovih odjeljenja Generalne direkcije. Direktor oblasne direkcije vodio je računa da se sva naređenja Generalne direkcije točno izvršavaju. Generalni direktor Generalne direkcije pratio je i najmanje jedanput godišnje pregledavao rad direktora oblasnih direkcija.
Unutarnji ustroj / genealogija: Temeljem Privremene uredbe o organizovanju i formiranju železnica u Kraljevstvu Srba, Hrvata i Slovenaca iz 1918., zatečena organizacija prometa u pojedinim pokrajinama od strane pokrajinskih željezničkih direkcija bila je priznata. Uredbom o ustrojstvu Ministarstva saobraćaja iz 1919., oblasne direkcije uređene su po uzoru na Direkciju Srpskih državnih željeznica. Reorganizacija iz 1921. neznatno je izmijenila ustroj. Novom reorganizacijom iz 1927. ograničava se nadležnost oblasnih direkcija, a povećava Generalne direkcije državnih željeznica u Beogradu. Smanjuje se broj odjeljenja na svega četiri, i to: Opće odjeljenje, Saobraćajno-komercijalno odjeljenje, Građevinsko odjeljenje, Mašinsko odjeljenje.
Stvaratelji: (1918 - 1941)
Identifikator: HR-HDA/S - 1322
Pravila ili propisi: ISAAR(CPF) Međunarodni standard arhivističkog normiranog zapisa za pravne i fizičke osobe i obitelji, 2. izdanje, Zagreb, Hrvatski državni arhiv, 2006.
Status zapisa: izmijenjena inačica
Podrobnost: djelomičan
Jezik opisa: hrvatski
Pismo opisa: latinica