Facebook
Naziv: Kraljevska poddelegacija Vlade na Braču
Vrsta entiteta: pravna osoba
Razdoblje: 1807 - 1811
Alternativni nazivi: Regia Vice - Delegazione di Governo di Brazza (1807 - 1811) (talijanski)
Aktivnost: Stvaratelj više ne djeluje
Napomena o osnivanju: Vicenzo Dandolo, prvi francuski generalni providur Dalmacije, izdaje naredbu o ustrojstvu upravnih tijela i teritorijalnu podjelu Dalmacije 26. studenoga 1806.
Povijest: Kraljevska poddelegacija Vlade Brač počinje djelovati 1. siječnja 1807. i predstavlja glavno upravno tijelo za 11.098 stanovnika.
Za pravilno odvijanje uprave u pokrajini, Dandolo je u Zadru izdao uputstva 26. studenoga 1806. godine, za delegate i poddelegate „Istruzioni pei Delegati e Vice-Delegati governativi della Dalmazia“ u kojima se precizno opisuju zadaci koje delegati i vicedelegati moraju obavljati.
Novo uređenje sudstva u Dalmaciji uvedeno je Napoleonovim dekretom od 4. rujna 1806. godine i Pravilnikom generalnog providura Dandola od 27. listopada, a stupili su na snagu 1. siječnja 1807.
U skladu s podjelom vlasti na upravnu i sudsku, koju je po prvi put u Dalmaciji izvršila francuska uprava, utemeljene su Kraljevske delegacije vlade koje su predstavljale vrhovnu vlast u okruzima, i poddelegacije koje su upravna tijela po kotarima. U mjestima gdje postoji delegat, ne djeluje poddelegat. Delegate i poddelegate imenuje generalni providur u Zadru i upravo oni predstavljaju političke snage kojima se osigurava brzo, točno i stalno provođenje zakona. Delegat je nadređen poddelegatima i svim nižim upravnim tijelima svog okruga.
Sjedišta: Nerezine (1807 - 1811)
Djelatnost: Vicedelegat djeluje u glavnom gradu kotara, a imenuje ga i smjenjuje generalni providur (čl. 58). Oni rješavaju sve povjerene im predmete koji se tiču raznih inspekcija, provođenja naređenja i naravno sprovođenja naredbi koje je izaslao delegat. U provođenju svojih funkcija poštuju ovlasti nadležnih tijela i pridržavaju se uputa nadležnog delegata (čl. 59 i 60). U slučajevima kada se traži mišljenje delegata, vicedelegati su dužni podrobno izvijestiti i obrazložiti nastalu situaciju (čl. 61). U slučajevima kada je potrebna tajnost podataka vicedelegati se direktno obraćaju generalnom providuru kada odmah dobivaju konkretne upute za brzo djelovanje, a naknadno o tome izvješćuju delegata (čl. 61). Obavlja dužnosti Javnog ministarstva (Ministero pubblico) u policijskim presudama pri Mirovnom sudu i to na području svoga kotara, u svoje ime i u ime gradonačelnika ili načelnika općine (čl. 62). Iz navedenoga proizlazi da imaju sve funkcije i ovlaštenja u upravi, gospodarstvu i redarstvenim tijelima unutar svog kotara, koje su prema općim uputama pripadale delegatu.
Nadležnost / Izvori ovlasti: Na osnovi Napoleonovog dekreta od 4. rujna 1806. godine i Dandolovog „Pravilnika o ustroju upravne i sudbene vlasti“ od 26. studenoga iste godine, Dalmacija je u upravnom pogledu podjeljena na 4 okruga: Zadar, Šibenik, Split i Makarska, 17 kotara i 25 općina. Na čelu svakog od ta 4 okruga stoji delegat, a kotara vicedelegat.
Okrug Split obuhvaća kotare: Trogir, Sinj, Brač i Hvar s pripadajućim teritorijima.
Kotar Brač obuhvaća teritorij otoka Brača i to općine Pučišća i Nerežišća. Općine obuhvaćaju mjesta Milnu, Bol, Postira, Nerežišće, Sutivan, Pučišće, Supetar, Bobovišća, Dol, Humac Gornji i Donji, Sumartin, Povlja, Pražnice, Selca, Mirca, Škrip i Splitska, Novoselo, a broji 11.098 stanovnika. Kotarom Brač upravljao je vicedlegat, a općinama načelnik (podestá).
Poddelegacija na Braču imala je sjedište u Nerežišćima, a nalazila se u splitskom okrugu. Budući da su Vicedelegati dobivali plaću, na ta su se mjesta imenovali ljudi od povjerenja, a trebali su biti podobni francuskoj vlasti. Vicedelegat je trebao paziti da da se poštuju zakoni, poboljšaju financije, promiče obrazovanje, ubrza gradnja cesta prema providurovom planu. Pomagali su mirovnim sudcima te radili na poboljšanju uprave i gospodarstva.
Unutarnji ustroj / genealogija: Prvi Vicedelegat bio je Grisogono što se vidi iz spisa koji datiraju s početka 1807. U kancelariji poddelegacije, osim Vicedelegata, zaposlen je tajnik (Segretario) koji vodi i budno prati rad ureda (čl. 65). Potpisuje se umjesto Vicedelegata na svim pošiljkama koje šalje iz ureda kao i svim primljenim aktima (čl. 66). U slučaju da je Vicedelegat spriječen, tajnik potpisuje rješenja s formulom „Za Vicedelegata u odsutnosti“ (Pel Vicedelegato assente, o impedito) (čl. 67). Odgovoran je za svu spise i predmete koje je odobrio Vicedelegat (čl. 68). Odgovoran je Vicedelegatu za točno i pravilno slanje pošte (čl- 69). Ne može napustiti mjesto boravka bez pisanog dopuštenja Vicedelegata. Jednu kopiju zadržava on sam, a druga se pohranjuje u arhiv Vicedelegacije (čl. 70). Francuzi kod nižih upravnih tijela nisu imali razrađen registraturni sustav, tako da su se spisi označavali rastućim tekućim brojem za određenu godinu. Vicedelegacija je imala urudžbene zapisnike (Protocollo degli atti) sa 6 rubrika:
1. Redni broj (numero dell'esibito)
2. Datum podneska (giorno, mese ed anno della data, e della presentazione)
3. Ime podnositelja (nome dell'esibente)
4. Sažetak predmeta (contenuto sinoptico dell'esibito)
5. Rješenje (estratto del conchiuso)
6. Datum rješenja (data del conchiuso)
Svi spisi u gornjem lijevom uglu prvog lista ili u gornjem desnom uglu zadnjeg lista imaju broj kancelarije, bez obzira jesu li u nju primljeni ili iz nje otpremljeni, a primljeni spisi imaju još i broj kancelarije iz koje su pritistigli.
Stvaratelji: (1807 - 1811)
Identifikator: HR-DAZD/S - 20419
Pravila ili propisi: ISAAR(CPF) Međunarodni standard arhivističkog normiranog zapisa za pravne i fizičke osobe i obitelji, 1. izdanje, Zagreb, Hrvatski državni arhiv, 1999.
Status zapisa: konačan zapis
Podrobnost: djelomičan
Jezik opisa: hrvatski
Pismo opisa: latinica