Facebook
Naziv: Zagrebački električni tramvaj
Vrsta entiteta: pravna osoba
Razdoblje: 1891 - 1945
Normativni nazivi: Zagrebački električni tramvaj (hrvatski)
Povijesni nazivi: Zagrebački električni tramvaj (1891 - ) (hrvatski)
Aktivnost: Stvaratelj i dalje djeluje
Povijest: U Registru I. društvenih tvrtki Trgovačkog suda u Zagrebu (tek. br. 218. odlukom br. 9551) upisano je Zagrebačko tramvajsko društvo. Od 1910. u Zagrebu je u upotrebi tramvaj na električni pogon. Parni pogon zamijenjen je električnim 1934.
Na svojoj redovnoj Glavnoj skupštini 31. svibnja 1909. određena je likvidacija Zagrebačkog tramvajskog društva. Likvidacija je dovršena 12. studenog 1913. i određen upis brisanja Društva. Sva prava i obveze gore navedenog Društva prenose se na Zagrebački električni tramvaj d.d. u Zagrebu. Glavna skupština je na svojoj sjednici 10. travnja 1919. zaključila likvidaciju Društva i ona se zauzela za Zagrebački električni tramvaj d.d. u likvidaciji. Likvidacija je završena, brisanje upisano u Registar Trgovačkog suda u Zagrebu 5.veljače 1921. Aktivu i pasivu preuzela je Gradska štedionica Općine slobodnog i kraljevskog grada Zagreba. Vlasnik je bila sama općina. Društvo je dobilo novi naziv: Zagrebački električni tramvaj općine grada Zagreba.
Gradnja uspinjače započela je 6. svibnja 1889. godine, a službeno puštanje u pogon bilo je 22. travnja 1893. Nakon likvidacije 1929. tehničko vodstvo i financijska uprava povjereni su 14. ožujka ZET-u, koji je još neposredno odgovoran Gradskoj štedionici.
Zbog sve većeg broja putnika u gradu, trebalo je bolje organizirati prijevoz. Gradsko poglavarstvo je nastojalo riješiti taj problem pa je 1916. dalo tramvajskoj upravi koncesiju za osnivanje autobusnog prijevoza. Koncesija je pokrenuta tek 1927. Autobusni promet je počeo funkcionirati 11. kolovoza 1927. Gradska općina, odnosno Gradska štedionica preuzela je 1931. Autobus promet. Autobus promet se pokazao nerentabilnim pa je predloženo da ga preuzme tramvajsko društvo.
Izvršni odbor Gradskog narodnog odbora na svojoj 53. sjednici 9. rujna 1946. donio je zaključak prema kojem prestaju vrijediti svi ugovori sklopljeni između Gradske štedionice u Zagrebu i Gradskog narodnog odbora u Zagrebu (bivše Općine grada Zagreba) kojima je bio reguliran odnos ZET-a, ZAP-a i Gradske uspinjače. Datum stupanja na snagu ovog zaključka je 13. rujna 1946. (br. 29628 I-I). Sva pokretna i nepokretna imovina se 30. rujna 1946. prenosi bez naknade na novo poduzeće ZET.
Sjedišta: Zagreb
Djelatnost: Svrha Društva bila je uzdržavanje prometa na konjskoj željeznici dok se ne sagrade električne cestovne pruge. U tom cilju gradile su se nove električne pruge, okretišta, spremišta i novi vagoni za prevoz putnika.
Unutarnji ustroj / genealogija: Zagrebački električni tramvaj d.d. je imao svoje ravnateljstvo, Nadzorni odbor i Glavnu skupštinu. Društvo je 1933-1944 imalo organiziranu obranu iz zraka. Ustrojeni su posebni vodovi za službu samozaštite. U tu svrhu bilo je oformljeno sedam komisija s točno propisanim zadacima.
Arhivsko gradivo: 1. fond/ HR-DAZG-523 Zagrebački električni tramvaj (stvaratelj)
Identifikator: HR-HDA/S - 6870
Pravila ili propisi: ISAAR(CPF) Međunarodni standard arhivističkog normiranog zapisa za pravne i fizičke osobe i obitelji, 2. izdanje, Zagreb, Hrvatski državni arhiv, 2006.
Status zapisa: izmijenjena inačica
Podrobnost: djelomičan
Jezik opisa: hrvatski
Pismo opisa: latinica