Facebook
Naziv: Zavod za društveno planiranje Zajednice općina Osijek
Vrsta entiteta: pravna osoba
Razdoblje: 1975 - 1990
Normativni nazivi: Zajednica općina Osijek. Zavod za društveno planiranje. (hrvatski)
Povijesni nazivi: Zavod za plan, ekonomiku i razvoj udruženog rada Slavonije i Baranje (1975 - 1978) (hrvatski)
Zavod za društveno planiranje Zajednice općina Osijek (1979 - 1990) (hrvatski)
Aktivnost: Stvaratelj više ne djeluje
Povijest: Izvršno vijeće Skupštine Zajednice općina Osijek na sjednici održanoj dana 10.IX.1975. pod 10 točkom dnevnog reda usvojilo je pored ostalog i Zaključak kojim se odobrava Elaborat o društveno-ekonomskoj opravdanosti osnivanja Zavoda za plan, ekonomiku i razvoj udruženog rada Slavonije i Baranje u Osijeku. Skupština Zajednice općina Osijek na 4. sjednici Vijeća udruženog rada održanoj dana 3.VII.1975 godine na osnovi čl. 16 Statutarne odluke Zajednice općina Osijek (Službeni glasnik Zajednice općina Osijek 1/1975) donijela je Odluku o osnivanju Zavoda za plan, ekonomiku i razvoj udruženog rada Slavonije i Baranje.
Komisija za statutarno-pravna pitanja Skupštine Zajednice općina Osijek na sjednici od 26.III.1976. razmotrila je prijedlog Odluke o izmjenama i dopunama Odluke o osnivanju Zavoda za plan, ekonomiku i razvoj udruženog rada Slavonije i Baranje i predlaže Vijeću udruženog rada na osnovi čl. 16 i 93 Statutarne odluke Zajednice općina Osijek usvajanje i davanje suglasnosti na Statut Zavoda za plan, ekonomiku i razvoj udruženog rada Slavonije i Baranje. Na temelju čl. 45 Statuta Privredne komore Slavonije i Baranje Osijek, Izvršni odbor Komore na svojoj I. sjednici, održanoj 9.IV.1975. donio je Odluku o formiranju Zavoda za plan, ekonomiku i razvoj udruženog rada Slavonije i Baranje. Na prijedlog Izvršnog vijeća Skupštine Zajednice općina Osijek, Skupština Zajednice općina Osijek i Privredna komora Slavonije i Baranje Osijek osnivaju za područje Slavonije i Baranje samostalnu i samoupravnu ustanovu pod nazivom Zavod za plan, ekonomiku i razvoj udruženog rada Slavonije i Baranje. Prema navedenim Odlukama osnivač Zavoda je Zajednica općina Osijek, a suosnivač je Privredna komora Osijek. Zavod za plan, ekonomiku i razvoj bavljat će poslove za privrednu komoru Slavonije i Baranje Osijek i za Zajednicu općina Osijek. Sjedište Zavoda ( u osnivanju ) bilo je u Osijeku, ulica Šetalište Veljka Vlahovića br. 1, a datum upisa u registru Okružnog suda u Osijeku bio je 7.X.1975. Zavod je bio ustanova od posebnog društvenog interesa i imao je svojstvo pravne osobe. Konačno konstituiranje Zavoda za plan, ekonomiku i razvoj udruženog rada Slavonije i Baranje, Osijek, sa sjedištem u Kuhačevoj 9, izvršeno je 11.III.1976. upisom u registru Okružnog privrednog suda u Osijeku.
Zavod za plan, ekonomiku i razvoj udruženog rada Slavonije i Baranje, Osijek izvršio je preseljenje 26.I.1977. upisom promjena u Okružnom privrednom sudu u Osijeku na sljedeću adresu Trg L. Mirskog 3/II. Skupština zajednice općina Osijek na 5. sjednici Vijeća općina i 5. sjednici Društveno-političkog vijeća održanoj 14.XI.1978. na osnovi čl. 10 Zakona o upravi (NN 16/1978) i čl. 79 Statuta Zajednice općina Osijek (Službeni glasnik ZO Osijek 6/1976) donijela je Odluku o organima uprave Zajednice općina Osijek. Ovom Odlukom osnivali su se organi uprave Zajednice općina Osijek i utvrđivao se njihov djelokrug rada. Ovom Odlukom osniva se Zavod za društveno upravljanje Zajednice općina Osijek. Prijavom o promjeni poslovanja Zavod za plan, ekonomiku i razvoj udruženog rada Slavonije i Baranje mijenja naziv 1.I.1979. godine u Zavod za društveno planiranje, sa sjedištem u Osijeku, Trg L. Mirskog 3/III.
Zakonom o društvenom planiranju u SR Hrvatskoj (NN 40/1978) utvrđen je sadržaj društvenog plana svake pojedine društveno-političke zajednice te reguliran način izrade i donošenja planskih dokumenata. Navedenim Zakonom o društvenom planiranju u SR Hrvatskoj, točnije čl. 149 utvrđeno je obvezno osnivanje Zavoda za društveno planiranje i to na razini zajednica općina i općina, pri čemu dvije i više općina mogu osnivati i zajednički Zavod za društveno planiranje, a izuzetno općina može obavljanje stručnih poslovanja planiranja povjeriti Zavodu za društveno planiranje Zajednice općina, pri čemu Zavodi (čl. 148) obavljaju isključivo stručne poslove u svezi s društvenim planiranjem i to za potrebe Skupštine i Izvršnog vijeća Skupštine društveno-političke zajednice i za potrebe udruženog rada u društveno-političkoj zajednici. (čl. 150).
Sjedišta: Osijek (1975-1990)
Djelatnost: Ubrzani privredni razvitak tijekom 70. godina 20 st., posebice nekih grana privrede uvjetovao je velike razlike u dostignutom stupnju privrednog razvoja pojedinih regija unutar zemlje. Teritorijalna polarizacija očitovala se u formiranju područja sa snažnom koncentracijom stanovništva i proizvodnih fondova, a neka područja ostala su imuna na ubrzani ekonomski razvoj.
Regionalne neusklađenosti i neravnomjernosti bila su kočnica razvoja u cjelini. Glede toga pokušalo se dati jači naglasak na usmjeravanje regionalnog privrednog razvitka. Što više razvijala se posebna disciplina u ekonomskoj nauci koja je trebala izučavati regionalnu ekonomiku. Ta specijalizirana znanstvena disciplina bavila se pitanjima proučavanja regionalnog gledišta društveno-ekonomskog razvoja. Ona je proučavala regionalnu ekonomsku strukturu i regionalnu ekonomsku politiku. Skladan i ravnomjeran regionalni razvoj jedan je od uvjeta optimalnog razvoja cjeline društva. Prema Ustavu SRH usmjeravanje razvoja pripada među bitne funkcije odlučivanja radnih ljudi i građana putem radnih organizacija i osnovnih samoupravnih interesnih zajednica (mjesnih zajednica, općina). Pri tome je osobit značaj dan zajednicama općina u postupku regionalnog planiranja. Zajednica općina je društveno politička organizacija udruženih općina, nastala društvenim dogovorom između općina i Republika, te predstavlja okvir na razini kojeg se mogu uspješnije rješavati određena pitanja društveno-ekonomskog razvoja. Zajednica općina Osijek obuhvaćala je 14 općina koje su činile područje slavonsko-baranjske makroregije: Beli Manastir, Donji Miholjac, Đakovo, Našice, Nova Gradiška, Orahovica, Osijek, Podravska Slatina, Slavonski Brod, Slavonska Požega, Valpovo, Vinkovci, Vukovar i Županja.
Privredna komora Slavonije i Baranje formirala je posebnu službu za razvoj koja će analizirati i proučavati privredni razvoj regije. Kako problematika planiranja i razvoja u okviru Komore nije mogla dati potrebnu širinu cjelokupne društvene problematike na svim poljima, smatralo se to postići osnivanjem specijalizirane institucije, koja će se baviti planiranjem, ekonomikom i istraživanjem razvoja ukupnog udruženog rada Slavonije i Baranje. Glede toga je na prijedlog Izvršnog vijeća Skupštine Zajednice općina Osijek, Skupština Zajednice općina Osijek donijela Odluku o osnivanju Zavoda za plan, ekonomiku i razvoj udruženog rada Slavonije i Baranje. Odluku o osnivanju tog Zavoda donio je i Izvršni odbor Privredne komore Osijek. Tako je prema navedenim Odlukama osnivač Zavoda je Zajednica općina Osijek, a suosnivač Privredna komora Osijek.
Djelatnost i predmet poslovanja Zavoda bila je sljedeća: 1. Izrada dugoročnih, srednjeročnih i kratkoročnih planova i programa razvoja Slavonije i Baranje, 2. Izrada i analiza izvršenja planova i programa razvoja regije, 3. Izrada ekonomskih podloga za prostorne i urbanističke planove, 4. Koordinacija rada sa OUR-ima, općinama, interesnim zajednicama, privrednom komorom, i drugim regionalnim i republičkim organima i organizacijama, 5. Utvrđivanje značajnih prirodnih, ekonomskih, geografskih i drugih potencijala u svrhu korištenja za brži i skladniji razvoj regije, 6. Analizira stanje na užim područjima regije i usmjerava razvoj tih područja, a naročito zaostalih dijelova regije, 7. Utvrđivanje razvoja, zajedničkih problema i interesa u okviru privrede, infrastrukture, društvenih službi i samoupravnih interesnih zajednica, 8. Kordinira razvoj s drugim područjima, 9. Unaprijeđuje planiranje svih subjekata u postupku planiranja, 10. Daje informacije o gospodarskom kretanju regije, 11. Analizira rezultate poslovanja gospodarstva na područje regije, 12. Obavlja statističku obradu podataka preuzetu od statističkih službi općine ili Republike (Republički zavod za statistiku), 13. Statistiku usmjerava u pravcu stvaranja dokumentacijskog centra za Slavoniju i Baranju, 14. Koordinira rad i pruža strućnu pomoć svim organima i organizacijama pri realizaciji utvrđene politike razvoja, i Skupština Zajednice općina Osijek na 7. sjednici održanoj 24.VI.1987. godine temeljem čl. 4. Društvenog dogovora o povjeravanju poslova Zajednici opčina iz područja društevnog planiranja i Statutarne odluke o organizaciji, pravima i dužnostima skupštine Zajednice općine Osijek (Službeni glasnik ZO 1/1986), donijela je Rješenje o organizaciji i načinu rada Zavoda za društveno planiranje Zajednice općina Osijek.
Skupština Zajednice općina Osijek na 7. sjednici održanoj 24.VI.1987. godine, temeljem čl. 4. Društvenog dogovora o povjeravanju poslova Zajednici općina iz područja društvenog planiranja i Statutarne odluke o organizaciji, pravima i dužnostima Skupštine Zajednice općina Osijek, te organizaciji, sastavu i djelokrugu Izvršnog odbora Skupštine Zajednice općina Osijek (Službeni glasnik, br 1/86) donijela je Rješenje o organizaciji i načinu rada Zavoda za društveno planiranje Zajednice općina Osijek. Zavod za društveno planiranje nastavlja s radom kao stručna organizacija od posebnog društvenog interesa za Zajednicu općina Osijek. Ovim Rješenjem uređuje se djelokrug, organizacija i načina rada Zavoda za društveno planiranje, odnosi sa Skupštinom Zajednice općina i njezinim organima, kao i druga pitanja od interesa za rad Zavoda. Radnici u Zavodu činili su Radnu zajednicu.
Zavod obavlja za sve sudionike Društvenog dogovora poslove iz oblasti društvenog planiranja utvrđene Ustavom Republike Hrvatske, Zakonom i Društvenim dogovorom.
Ustavnim promjenama 1986. godine Zavod za društveno upravljanje transformiran je, ali je i dalje nastavio obavljati poslove društvenog planiranja kao institucija koja obavlja stručne poslove od zajedničkog interesa za općine udružene u Zajednicu općina. Ukidanjem Zajednice općina 30.VI.1990. s poslovanjem prestaje i Zavod za društveno planiranje. U tijeku svojeg 15-godišnjeg rada Zavod je prikupljao i stvarao dokumentaciju vezanu za razvoj regije.
Nadležnost / Izvori ovlasti: Zavod je obvezan prije svih svoju djelatnost obavljati za potrebe Zajednice općine Osijek (područja) i Privrednu komoru Osijek. Temeljem zakona o nadležnosti organa Zajednice općina Osijek (NN 2/1976), načinjen je Dogovor o reguliranju međusobnih odnosa između zavoda i njegovih osnivača, Zajednice općina Osijek i Privredne komore Slavonije i Baranje.
Unutarnji ustroj / genealogija: Skupština Zajednice općina Osijek na 7. sjednici održanoj 24. lipnja 1987. godine, na osnovi čl.4. Društvenog dogovora o povjeravanju poslova Zajednici općina iz područja društvenog planiranja i čl. 6. i 16. Statutarne odluke o organizaciji, pravima i dužnostima Skupštine Zajednice općina Osijek, te organizaciji, sastavu i djelokrugu Izvršnog odbora Skupštine Zajednice općina Osijek (Službeni glasnik, br. 1/86) donijela je Rješenje o organizaciji i načinu rada Zavoda za društveno planiranje Zajednice općina Osijek.
Unutrašnja organizacija Zavoda određuje se samoupravnim općim aktom koji donosi organ upravljanja Zavoda uz suglasnost Izvršnog odbora Skupštine. Sva pitanja vezana uz način rada Zavoda uređuju se Statutom Zavoda i Poslovnikom o radu Savjeta Zavoda. Stručne administrativne tehničke i druge poslove u Zavodu obavljaju radnici koji čine Radnu zajednicu Zavoda. Tako su temeljem čl. 405. Zakona o udruženom radu (Sl. list SFRJ, br. 53/76) i Rješenja o organizaciji i načinu rada Zavoda za društveno planiranje Zajednice općina Osijek, radnici Radne zajednice Zavoda donijeli i prihvatili Statut Radne zajednice Zavoda za društveno planiranje Zajednice općina Osijek. Statut je bio osnovni samoupravni opći akt Radne zajednice kojim se regulira organizacija i unutrašnji odnosi Radne zajednice.
Statut, godišnji program rada i godišnji financijski plan Zavoda dostavlja se na suglasnost, a svake godine podnosi se izvješće o radu Skupštini Zajednice općina Osijek. Zadaci i poslovi u okviru djelokruga rada Zavoda izvršavaju se na osnovi godišnjeg programa rada Zavoda. Organi Zavoda su Savjet Zavoda i Direktor Zavoda. Savjet Zavoda organ je društvenog upravljanja koji daje mišljenje o sljedećem: samoupravnim aktima Zavoda, programu rada Zavoda, usvajanju planskih dokumenta i drugim pitanjima iz područja društvenog planiranja, predračunu sredstava Zavoda.
Direktor Zavoda upravlja Zavodom. On zastupa i predstavlja Zavod, organizira i koordinira rad u Zavodu, priprema prijedlog financijskog plana Zavoda te brine o njegovoj realizaciji, osigurava zakonitost u radu Zavoda. Sredstva za rad Zavoda osigurava se financijskim planom Zajednice općina Osijek. Na temelju unutrašnje organizacije Zavoda, stvorene su cjeline koje su poslužile kao osnova za praćenje načina organizacije njegova rada.
Stvaratelji: (1975 - 1985)
Identifikator: HR-DAOS/S - 17152
Pravila ili propisi: ISAAR(CPF) Međunarodni standard arhivističkog normiranog zapisa za pravne i fizičke osobe i obitelji, 2. izdanje, Zagreb, Hrvatski državni arhiv, 2006.
Status zapisa: konačan zapis
Podrobnost: djelomičan
Jezik opisa: hrvatski
Pismo opisa: latinica