Facebook
Naziv: Amerikanka (komad)
Signatura: HR-HDA-1387-4
Imatelj: Hrvatski državni arhiv
Druge oznake: Inventarni broj: 144
Razdoblje: 1970 - 1970
Arhivske jedinica: 350 d/m; 13 min
Tehničke jedinica: 1 film
Odgovornost: Filmski autorski studio, Zagreb (producent)
Tadić, Zoran (redatelj)
Tadić, Zoran (scenarist)
Toplak, Živka (filmski montažer)
Horvat, Jessica (snimatelj)
Povijest jedinice: Film je od Zorana Tadića naručio Gradski komitet omladine povodom desete godišnjice omladinske radne akcije na Savi.
Dozvola za prikazivanje: 7.10.1970.
Sadržaj jedinice: Dokumentarac o Amerikanki Ann koja sudjeluje u Omladinskoj radnoj akciji na Savi. Protagonistica govori o svojem podrijetlu, razlozima dolaska u Zagreb te boravku i radu. Prisutna su i pitanja intervjuista, uvodna riječ autora te pjesma Pere Kvesića koju čita sam autor.
Sadržaj glasovnog dijela: Uvodna riječ autora Zorana Tadića o razlozima nastanka filma i procesu potrage za temom filma; Amerikanka Ann govori o podrijetlu, kako i zašto je došla živjeti i raditi u Zagreb, o učenju jezika, o kampu Sava, radnoj akciji, svakodnevnim obvezama, o svom momku Marijanu Hodaku, o jedinstvu jugoslavenskih naroda i njihovoj želji za napretkom.
Slikovni dio: Zoran Tadić govori u kameru, tačke; Ann govori u kameru tokom cijelog filma; fotografije iz raznih vesterna; kamp Sava (kolibe, omladinci, natpisi, zastave); radna akcija (kopanje, utovar zemlje u tačke); tuširanje; Pero Kvesić izgovara svoju pjesmu „Ljubavna pjesma za jednu malu hipi po imenu Tipi“; omladinska parada (skup, zastave); Ann vozi džip do smetlišta, romski dječak; omladinci voze tačke, harmonikaš; Ann u džipu čita odjavu filma.
Ključne riječi: radna akcija, mladi, socijalizam.
Izlučivanju: Izvorno filmsko gradivo (na temelju zakonske obveze) trajno se pohranjuje u HDA, kao i sigurnosna kopija. Izlučivanje se vrši u dogovoru s vlasnikom prava, a prema Kriterijima o čuvanju i izlučivanju filmskog gradiva
Plan sređivanja: Riječ je o dokumentarcu snimljenom metodom intervjua. Inzistira se na razotkrivanju metode cinéma véritéa. Tako se povremeno čuje glas redatelja koji postavlja pitanja i razgovara s Ann. Također, on u prvom kadru izravno u kameru objašnjava kratku pretpovijest filma te zašto ovaj film ima temu i oblik kakav će gledatelji vidjeti. O metafikcijskom elementu filma svjedoči i "odjavna špica" filma: imena članova ekipe protagonistica izravno sa papira čita u kameru. Ovim razotkrivanjem filmske metode, zatim, prisutnošću „slučajnih“, neobveznih prizora omladinaca te izostankom emfatičnog naratora i glazbe stvara se simpatična, opuštena struktura filma daleko od pompozne strukture propagandnih filmova o radnim akcijama. Pred kraj filma postoji i jasna autorska scena u kojoj je krupni plan protagonistice suprotstavljen malom cigančiću u srednjem planu i siromašnom okolišu u kojem živi.
Filmska podvrsta: dokumentarni film
Tehnika zapisa: film
Vrsta medija: Filmska vrpca
Boja: crno-bijelo
Filmska dimenzija: Film 35 mm
Filmska baza: sigurnosna (triacetat)
Vrsta zvuka: mono zvuk
Oznaka za zvuk: zvuk na filmu
Filmski medij za zvuk: optička snimka zvuka na filmu
Dostupnost: Dostupno javnosti
Autorska prava: Zapis podliježe zakonskoj regulativi autorskih prava
Vlasnik a.p.: grupa autora
Zaštitno snimanje: U cijelosti snimljeno
Napomena o zaštitnom snimanju: Film je zaštitno presnimljen na video (VHS, BETAcam) i digitalni (DVD) zapis.
Jezici: hrvatski
Literatura: Filmografija jugoslavenskog filma 1966–1970, Beograd, Institut za film, 1974,
Napomena o bibliografskim izvorima: Tomislav Čegir: „Filmsko stvaralaštvo Zorana Tadića“, u: Hrvatski filmski ljetopis, br. 43, 2005. Zagreb.
Identifikator: HR-HDA/AJ 102127
Status zapisa: nacrt zapisa
Podrobnost: puni