Facebook
Naziv: Jedan dan u Rijeci (komad)
Signatura: HR-HDA-1387-5
Imatelj: Hrvatski državni arhiv
Vrsta gradiva: Pokretne slike - Film
Druge oznake: Inventarni broj: 155
Razdoblje: 1955 - 1955 (Jedan dan u Rijeci, je film slike (pažljive kompozicije i brige oko svjetlosne atmosfere) i konstrukcijsko-naratorske igre (humorna naracija s ilustrativno-slikovnim kontrapunktom). Taj je stilizam postao dominantan u Babajinoj seriji alegorijskih filmova (npr. Ogledalo, Lakat kao takav, Pravda), naglašene slikovne komponiranosti, isprobavanja koliko vizurno-aranžerske stilizacije pridonose pojačavanju simboličnih elemenata u prizoru.)
Arhivske jedinica: 420 d/m; 15 min
Tehničke jedinica: 1 film
Odgovornost: Jadran film (producent)
Babaja, Ante (redatelj)
Babaja, Ante (scenarist)
Sarić, Hrvoje (snimatelj)
Tešija, Boris (filmski montažer)
Gervais, Drago (scenarist)
Povijest jedinice: Radi se o namjenskom filmu kojeg je naručio grad Rijeka. Babaja je dopuštene za stvaranje ovakvog prilično dezideologiziranog filma dobio nakon što se obvezao da će za naručioca - grad Rijeku - snimiti još jedan, puno pretenciozniji, dokumentarni film, koji se trebao baviti udjelom Rijeke i Riječana u narodno-oslobodilačkoj borbi. Međutim, novci za stvaranje tog filma nisu nikad osigurani.
Dozvola za prikazivanje: 18.5.1955.
Sadržaj jedinice: Kratki sadržaj: Prateći jedan dan u životu nekoliko žitelja Rijeke i njenih radnika, film opisuje i samu Rijeku – njenu luku, brodogradilište, ribarnicu, ulice, mostove, parkove, kuće, stari grad Trsat… Ljudi, čiju svakodnevicu pratimo, su "dama" (očito prostitutka), kapetan remorkera Dušan, njegov sin Niko, radnik u brodogradilištu Ive, nosač Ferdo, barba Pepin, njegova žena Marija. Stalno je prisutan naratorov glas koji čita tekst Drage Gervaisa često isprekidan stihovima njegovih pjesama ("Tri nonice", "Briškula"…).
Sadržaj: - ukratko o Rijeci i njenim stanovnicima (panorama luke, mornari, "dama" u maloj ulici)- o uplovljavanju američkog trgovačkog broda "Epsylon" (luka, spomenuti brod, pomorska radio služba, remorker i pilotski brodić, dimnjaci tvornica)- radnik u brodogradilištu Ive ide iz Voloskog brodom na posao u brodogradilište "3. maj", ljubi djevojku u Voloskom (panorama i ulice Voloskog, brod polazi iz Voloskog)- mljekarice idu na riječku tržnicu (one hodaju, one na tržnici)- o dijelu Rijeke "Žabica" gdje se druže lučki radnici (autobusni kolodvor na Žabicama, kavana)- barba Pepin kupuje ribu brancin na ribarnici (snimka)- remorker kapetana Dušana kreće na posao vuče broda "Epsylona" u luku (luka, remorkeri vuku dva broda, unutrašnjost broda, bacanje sidra)- Dušanov sin Niko idući u školi udara limenku po cesti i udari njom barbu Pepina (ulica, škola – pročelje)- brod Jadrolinije Osijek stiže iz Dalmacije; nosač Ferdo dočekuje stranog turistu ispred broda (snimka)- mornari u penziji na klupi raspravljaju (snimka)- tri bake ("none") stoje na ulici i raspravljaju ("kritikaju"); jedna od njih je Marija (snimka)- Niko u razredu odgovara na ispitivanje učitelja (snimka)- turist kojeg Ferdo vodi snima kamerom grad; opis raznih dijelova grada (turist snima, riječki Korzo, dom kulture "Vladimir Vid Švalba" – pročelje i unutrašnjost gdje je Narodni muzej i Pomorska zbirka, tijesne ulice, nepoznata crkva, panorama grada, most preko Riječine, trolejbus, Trsat)- o brodogradilištu "3. maj"; gradnja i porinuće broda Drvar, radnik u brodogradilištu Ive; remorker vuče brod na završne radove (snimke)- radnici u luci istovaruju teret s broda "Epsylon", - Marija ide doma, a druge "none" ju "kritikaju" (barba Pepin, podne na gradskom satu)- mljekarice i radnici se vraćaju kući, neki idu trolejbusom (snimke)- ručak (radnici jedu na dokovima, Dušan i Niko u remorkeru)- popodne (ulice, barke u luci, ulični prodavač, Niko peca)- igranje na "balote" – boćanje (snimke)- barba Pepin s prijateljima igra kartašku igru briškula u konobi (snimke)- mornari s "Epsylone" i "dama" izlaze predvečer; mornari se druže s damama u noćnom klubu (ulica, noćni klub)- Niko s obitelji u kazalištu (loža, završetak predstave)- luka u predvečerje, Ive s djevojkom (njih dvoje, panorama luke i Kvarnera)
Izlučivanju: Izvorno filmsko gradivo (na temelju zakonske obveze) trajno se pohranjuje u HDA, kao i sigurnosna kopija. Izlučivanje se vrši u dogovoru s vlasnikom prava, a prema Kriterijima o čuvanju i izlučivanju filmskog gradiva.
Stupanj sređenosti: Arhivistički sređeno
Plan sređivanja: Ovaj film, prvijenac redatelja Ante Babaje, unio je određenu svježinu u soc-realističku tematsku i stilsku šablonu premještanjem pažnje sa općeg na individualno te inventivnom smjesom dokumentarnog i igranog te lirskog, komičnog i dramskog. Iako film posjeduje patriotsko propagandnu notu i govori o općim društvenim uspjesima, koncentriran je prvenstveno na intimne živote nekoliko Riječana, Riječanki i radnika u Rijeci. Ne teži se prikazu scena iz života ljudi koje odražavaju opće, već se predočavaju „male“, svakodnevne stvari (ljubavne radosti, dječje nepodopštine, odlazak u kupovinu, druženje, igranje društvenih igara…). Uz pomoć raznih postupaka filmu se daje izrazita stilska živost. Opservacije životnih detalja nižu se brzom izmjenom kratkih scena. Također, u dokumentarno tkivo umiješani su mnogi elementi igranog filma, jer su mnoge scene (npr. ogovaranje, partija karata, susret dječaka i barbe Pepina) glumljene i režirane tipičnim stilskim sredstvima igranog filma (montaža, kutovi kamere). Dapače, igrani dijelovi dominiraju u toj mjeri da su neki filmolozi doveli u pitanje pripadnost ovog filma dokumentarnoj vrsti. No, on jest dokumentarni film jer je njegov (ostvareni) cilj opisati specifičnosti vezane za Rijeku i njene stanovnike. Naratorovi komentari, koje je napisao pjesnik Drago Gervais, osnažuju u filmu poetsko ozračje (citirani stihovi pjesama Drage Gervaisa) i komične elemente (duhovite opaske). Osim toga, cjelina se dinamizira uporabom postupka filma u filmu. Naime, u sceni u kojoj Ferdo prati turista koji snima kamerom po gradu, gledamo vizure Rijeke kroz kameru (odnosno, film) spomenutog turiste. Propagandna, općedruštvena nota filma (uzdizanje razvoja Rijeke u socijalističkom razdoblju, slavljenje pripajanja Rijeke matici zemlji nakon II. svj. rata) skladno je uklopljena u intimno tkivo filma.
Filmska podvrsta: namjenski film
Tehnika zapisa: film
Vrsta medija: Filmska vrpca
Mjesto nastanka: Rijeka
Boja: crno-bijelo
Produkcijski element: kontrolna kopija
Filmska dimenzija: Film 35 mm
Filmska baza: sigurnosna (triacetat)
Vrsta zvuka: mono zvuk
Oznaka za zvuk: zvuk na filmu
Filmski medij za zvuk: optička snimka zvuka na filmu
Trajanje: 15 min
Duljina vrpce: 420 m
Generacija: druga generacija
Dostupnost: Dostupno javnosti
Autorska prava: Zapis podliježe zakonskoj regulativi autorskih prava
Vlasnik a.p.: grupa autora
Zaštitno snimanje: U cijelosti snimljeno
Napomena o zaštitnom snimanju: Film je zaštitno presnimljen na video (BETAcam) i digitalni (DVD) zapis.
Jezici: hrvatski
Pisma: latinica
Napomena o jezicima i pismima: čakavski dijalekt
Restauracija: Budući da je film snimljen na filmskoj vrpci s acetatnom podlogom, zbog neprimjerene pohrane i korištenja došlo je do mehaničkih oštećenja, te do gubitka kontrasta, gustoće i oštrine filmskog zapisa. 1997. izrađeni su novi zamjenski izvorni materijali (DP, DN i TN) te sigurnosna kopija na novoj filmskoj vrpci.
Identifikator: HR-HDA/AJ 68414
Status zapisa: izmijenjena inačica
Podrobnost: djelomičan
Jezik opisa: hrvatski
Pismo opisa: latinica