Facebook
Naziv: Povratak starog mačka (komad)
Signatura: HR-HDA-1387-12
Imatelj: Hrvatski državni arhiv
Vrsta gradiva: Pokretne slike - Film
Alternativni nazivi: The Return of the Old Cat (engleski)
Druge oznake: Inventarni broj: 528
Razdoblje: 1979 - 1979
Arhivske jedinica: 555 d/m; 20 min
Tehničke jedinica: 1 film
Odgovornost: Jadran film (producent)
Remenar, Josip (redatelj)
Šarinić Hinko (snimatelj)
Remenar, Josip (filmski montažer)
Živković, Branislav (skladatelj)
Munitić, Ranko (scenarist)
Povijest jedinice: Dozvola za prikazivanje: 25.12.1979.
Sadržaj jedinice: Film opisuje djelo slavnog hrvatskog autora stripova, ilustracija, grafika i slika Andrije Maurovića (1901. – 1981.). U filmu su prikazani njegovi stripovi, s naglaskom na stripove o Starom Mačku, ali i neki crteži te slike s mitološkim motivima. Sam Maurović iznosi nekoliko kratkih komentara o svom životu i djelu.
Sadržaj: prizor Maurovića u kamenolomu, kojeg prati glazba slična glazbi iz vesterna; snimke lika Starog Mačka iz raznih stripova (zvuci indijanaca i galopa); Maurović u svom stanu ispred jedne od svojih slika s mitološkim motivima; Maurović ukratko priča o svojim počecima u listu „Novosti“ 30-ih (arhivske fotografije Trga bana Jelačića, Maksimira, Zrinjevca, Maurovića u svojim 20-im godinama te u 40-im godinama za crtaćim stolom); Maurović prelistava novinske izreske (snimke novinskih reklama za holivudske filmove, najvjerojatnije u „Novostima“)- Maurović ukratko priča o Starom Mačku, koji je „rušio sve što je zlo“, spominje ostale likove iz stripova o Starom Mačku: Crnog Jahača, Malog Tobija, Marietu- nižu se snimke sličica raznih stripova, ponajviše onih o Starom Mačku („Stari Mačak“, „Povratak Starog Mačka, „Gospodar zlatnih bregova“, „Sablast zelenih močvara“, stripovi u boji), ali i ostalih stripova („Kugina jama“, „Lutalica Chagost“, “Trojica u mraku“, neki strip s likovima Eskima, erotski stripovi) te naslovnice nekih izdanja Mickey Strip-a; među mnogim prikazanim prizorima iz stripova o Starom Mačku nalaze se: prizor u saloonu, zarobljavanje Starog Mačka i njegovih prijatelja, likovi zločinaca, bičevanje, Tobi spašava nekoga od vješanja, zločinci opkoljavaju kuću u kojoj je Stari Mačak, Stari Mačak zarobljava zločince, Stari Mačak umire- ti prizori popraćeni su zvučnom podlogom izvučenom iz vesterna (vika indijanaca, žamor u saloonu, glasovi kauboja, galop, pucnjava, tuča, grmljavina, bičevanje) te glazbom sličnoj glazbi iz vesterna- nakon toga snimka Maurovića u prvom planu- njegove umjetničke slike s prizorima Apokalipse- snimka Maurovića i spomenutih slika; Maurović ukratko komentira slijedeće crteže koji prikazuju prizore iz njegovog života: crtež Maurovića kao partizana u oslobođenom Zadru s prijateljem, crtež Maurovića u zatvoru, kamo je strpan 1941., crtež Maurovića i Ivana Meštrovića, po čijoj je preporuci 1923. upisao Akademiju, crtež Maurovića ispred školske ploče i njegovog profesora koji mu šapće da mu pomogne položiti maturalni ispit, crtež Maurovića i njegove prve ljubavi Bube, crtež Maurovića i njegove obitelji; strogog oca i dobre majke Bokeljke, crtež Maurovića kao malog djeteta.
Izlučivanju: Izvorno filmsko gradivo (na temelju zakonske obveze) trajno se pohranjuje u HDA, kao i sigurnosna kopija. Izlučivanje se vrši u dogovoru s vlasnikom prava, a prema Kriterijima o čuvanju i izlučivanju filmskog gradiva.
Stupanj sređenosti: Arhivistički sređeno
Plan sređivanja: U filmu „Povratak starog mačka“ djelo Andrije Maurovića prezentirano je na maštovit, nekonvencionalan način. Naime, uporabom filmskih postupaka njegovi stripovi i umjetničke slike su „oživljeni“. Uz pomoć dinamične izmjene kadrova i vožnji kamere po crtežima statičnim prizorima daje se iluzija pokreta. Snimanjem likova u krupnim planovima i glazbom ističe se dramatičnost prizora. Iluziju trodimenzionalnosti pojačavaju razni šumovi. Ovim postupcima „oživljavanja“ stripa redatelj Remenar ističe fabularnu i slikovnu kvalitetu Maurovićevih stripova, ali i njihovu bazičnu „naivnost“ (dramatičnost, patetičnost, crno-bijelu karakterizaciju). S obzirom da se radi o vestern-stripovima, Remenar se učestalo referira na filmove tog žanra (glazba, zvukovi, naziv filma ispisan vrstom slova koja se upotrebljavaju u vesternima). U filmu postoji samo nekoliko biografskih natuknica o Mauroviću. Osim toga, pri kraju filma Remenar parodira biografski dokumentarac izokretanjem njegovih pravila. Naime, cijeli Maurovićev život do kraja Drugog svjetskog rata prikazuje se kroz niz vrlo kratkih i nepovezanih komentara, izrečenih obrnutim kronološkim slijedom, tako da završavaju Maurovićevim rođenjem. Josip Remenar režirao je još jedan dokumentarni film o Andriji Mauroviću, „Stari Mačak“, dvije godine prije ovog. U njemu se više bavi ličnošću samog Maurovića.
Filmska podvrsta: dokumentarni film
Tehnika zapisa: film
Vrsta medija: Filmska vrpca
Mjesto nastanka: Zagreb
Boja: u boji
Filmska dimenzija: Film 35 mm
Filmska baza: sigurnosna (triacetat)
Vrsta zvuka: mono zvuk
Oznaka za zvuk: zvuk na filmu
Filmski medij za zvuk: optička snimka zvuka na filmu
Trajanje: 20 min
Duljina vrpce: 555 m
Dostupnost: Dostupno javnosti
Autorska prava: Zapis podliježe zakonskoj regulativi autorskih prava
Vlasnik a.p.: grupa autora
Zaštitno snimanje: Djelomično snimljeno
Napomena o zaštitnom snimanju: Film je zaštitno presnimljen na video (VHS i U-matic) i digitalni (DVD) zapis.
Jezici: hrvatski
Pisma: latinica
Identifikator: HR-HDA/AJ 71476
Status zapisa: izmijenjena inačica
Podrobnost: djelomičan
Jezik opisa: hrvatski
Pismo opisa: latinica